Καλώς ορίσατε στο Under Construction

Καλώς ορίσατε στη σελίδα μας. Πρόκειται για μια γενικού ενδιαφέροντος σελίδα χωρίς συγκεκριμένη θεματολογία. Αν έχετε να μας προτείνετε κάποιες βελτιώσεις, μην διστάσετε να επικοινωνήστε μαζί μας.

14.5.12

ΑΝ: Κίπλινγκ vs. Βάρναλη


Αν μπορείς να κρατάς την ψυχραιμία σου
όταν οι άλλοι χάνουν τη δική τους
και ρίχνουν σε σένα την ευθύνη 
και την αιτία της αδυναμίας τους.

Αν έχεις πίστη στον εαυτό σου
όταν οι άλλοι αμφιβάλλουν για σένα
και δε σε πειράζει αυτή η δυσπιστία τους

Αν μπορείς καρτερικά να περιμένεις
χωρίς να σε κουράζει η αναμονή,
ή όταν διαδίδουν ψέματα για σένα
να μην ξεπέφτεις και συ στο ψέμα,
ή όταν φανερά σου δείχνουν μίσος
να μην αφήσεις το μίσος να σε καταλάβει,
κι όμως να μη φαίνεσαι πολύ αγαθός
μήτε πολύ στοχαστικός στα λόγια.


Αν να ονειρεύεσαι είσαι ικανός
δίχως να γίνεσαι σκλάβος των ονείρων

Αν να δέχεσαι μπορείς θρίαμβο και όλεθρο το ίδιο
και να αντιμετωπίζεις παρόμοια και τα δύο

Αν είσαι σε θέση να υπομένεις
ακούοντας την αλήθεια που συ είπες,
να επαναλαμβάνεται αλλοιωμένη από πονηρούς
που επιδιώκουν έτσι να παγιδέψουν αφελείς,
ή να παρατηρείς αυτά που συ τους έδωσες ζωή,
σπασμένα να κείτονται και παραπεταμένα
και να φτιάχνεις εξαρχής με εργαλεία φθαρμένα.

Αν τολμάς όλα σου τα πλούτη μαζεμένα
να τα παίζεις κορώνα-γράμματα μεμιάς,
να χάνεις κι απ' την αρχή να ξεκινάς
χωρίς να μέμφεσαι για τη μοίρα σου κανέναν

Αν μπορείς να κάνεις καρδιά, νεύρα και μυς
να σε υπηρετούν ακόμα κι όταν έχουν καταρρεύσει,
και γερά να κρατάς, ενώ δεν υπάρχει εντός σου
τίποτε πέρα από τη θέληση που τους λεει <βαστάτε!>

Αν μπορείς να μιλάς με χιλιάδες
κι όμως να κρατάς την αρετή σου,
ή να περπατάς με κυβερνήτες
κι όμως να μην αλλάζεις την απλή ζωή σου.

Αν ούτε εχθροί σε βλάψουν μπορούν,
μα ούτε και κοντινότεροι φίλοι,

Αν όλοι έχουν την ίδια αξία για σένα
και κανείς πιο πολύ από τους άλλους

Αν μπορείς να γεμίζεις τη μέρα σου
με εικοσιτέσσερις ώρες αξίας ζωής,
τότε δική σου θα είναι όλη η Γη
με όλα της τα αγαθά κι ακόμη:
Αληθινά θα είσαι Άνθρωπος παιδί μου.


_____________________________________________________________________________

Αν ημπορείς την παλαβή να κάνεις, όταν οι άλλοι
σου κάνουνε το γνωστικό κι όλοι σε λένε φταίχτη,
αν δεν πιστεύεις τίποτα κι άλλοι δε σε πιστεύουν,
αν σχωρνάς όλα τα δικά σου, τίποτα των άλλων,
κι αν το κακό που πας να κάνεις, δεν το αναβάλλεις,
κι αν όσα ψέματα σου λεν με πιότερα απανταίνεις,
κι αν να μισείς ευφραίνεσαι κι όσους δε σε μισούνε
κι αν πάντα τον πολύξερο και τον καλόνε κάνεις. 

Αν περπατάς με την κοιλιά κι ονείρατα δεν κάνεις
κι αν να στοχάζεσαι μπορείς μονάχα το ιντερέσο,
το νικημένο αν παρατάς και πάντα διπλαρώνεις
το νικητή, μα και τους δυό ξετσίπωτα προδίνεις,
αν ο τι γράφεις κι ο τι λες, το ξαναλέν κ' οι άλλοι
γι' αληθινό- να παγιδεύουν τον κουτό κοσμάκη,
αν λόγια κ' έργα σου καπνόν ο δυνατός αέρας
τα διαβολοσκορπά και συ ξαναμολάς καινούριον. 

Αν όσα κέρδισες μπορείς να τα πληθαίνεις πάντα
και την πατρίδα σου κορώνα γράμματα να παίζεις,
κι αν να πλερ`νεις την πεντάρα που χρωστάς αρνιέσαι
και μόνο να πληρώνεσαι σωστό και δίκιο το ' χεις,
αν η καρδιά, τα νεύρα σου κι ο νους σου εν αμαρτίαις
γεράσανε κι όμως εσύ τα στύβεις ν' αποδίδουν,
αν στέκεις πάντα δίβουλος και πάντα σου σκυμμένος
κι αν όταν φωνάζουν οι άλλοι «εμπρός»! εσύ φωνάζεις «πίσω»!

Αν στην πλεμπάγια να μιλάει αρνιέται η αρετή σου
κι όταν ζυγώνεις δυνατούς, στα δυό λυγάς τη μέση
κι αν μήτε φίλους μήτε εχθρούς ποτέ σου λογαριάζεις
και κάνεις πως τους αγαπάς, αλλά ποτέ κανέναν,
αν δεν αφήνεις ευκαιρία κάπου να κακοβάνεις
και μόνο, αν κάνεις το κακό, η ψυχή σου γαληνεύει,
δικιά σου θά ναι τούτ' η Γης μ' όλα τα κάλλη πού χει
κ' έξοχος θά σαι Κύριος, αλλ'  Άνθρωπος δε θά σαι.


6 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Δεν μας είπες ποιο; Του Κίπλινγκ, του Βάρναλη, και τα δυο μαζί ή το καθένα ξεχωριστά;

      Με την ευκαιρία, επειδή μου έγινε σχετική ερώτηση, να δώσω κάποιες πληροφορίες για τα παραπάνω.
      Από τα δυο προηγήθηκε το "ΑΝ" του νομπελίστα Ράντγιαρντ Κίπλινγκ το οποίο γράφτηκε το 1895 και εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1910. Ο Βάρναλης κάποια χρόνια αργότερα έγραψε -ουσιαστικά- μια παρωδία του πρωτότυπου "ΑΝ", το προσ-γείωσε στην πραγματικότητα με απόλυτα κυνικό τρόπο.

      Αξίζει νομίζω να αναφερθεί και κάτι που είχε πει ο Ρένος Αποστολίδης σχολιάζοντας το "Όσο μπορείς" του Καβάφη:
      [ Ρένος :] Θα συνιστούσα αυτό το ποίημα να το μάθουν απόξω, όσο γίνεται περισσότεροι άνθρωποι, και να το ξαναδιαβάζουν, να το ξαναλένε στον εαυτό τους, όπως, να πούμε, είναι κάτι τέτοια ποιήματα - ξέρω γω - σαν το "Αν μπορείς" του Κίπλινγκ, έτσι ... Αυτό... να το μάθουν απόξω και να το λένε.

      Να το μάθουν, να το λένε και το κάνουν πράξη -θα μπορούσε εύλογα να προσθέσει κάποιος. Γιατί από λόγια, χορτάσαμε...

      Διαγραφή
  2. Και τα δύο είναι εξαιρετικά, αν και πιστεύω πως η προσέγγιση του Κ.Βάρναλη θα ήταν μάλλον πιο κοντά στην αυθόρμητη ενός καθημερινού ανθρώπου, επομένως και η πιο "βατή" γι'αυτόν.
    Γιατί το κακό ή, έστω, το αρνητικό είναι, ευτυχώς ή δυστυχώς, κάτι πολύ πιο διακριτό συγκριτικά με το καλό, με το ηθικά σωστό.
    Επειδή γίνεται ενοχλητικό, επειδή , επειδή δε θέλουμε να το βλέπουμε· επειδή ενδεχομένως μας θυμίζει ποιοί είμαστε ή με ποιούς έχουμε να κάνουμε.
    Εξάλλου, όταν η ύπαρξη του τελευταίου αμφισβητείται, η απανταχούσα παρουσία του πρώτου θεωρείται κάτι περισσότερο από οφθαλμοφανής και αυτονόητη.
    Παρόλ' αυτά, τυχόν απόφαση για το ποιο εκ των δύο είναι το πραγματικά αβάσταχτο θα ήταν για κάποιους δύσκολη -ας μην προκαλούμε τη "μοίρα" μας...

    Ωραία η σκέψη να παρατεθούν μαζί.
    Μάλλον αποτελεσματικός ο συνδυασμός τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το παρακάτω σχόλιο το είχα γράψει στις 17 Μαΐου ως απάντηση στο αμέσως προηγούμενο. Για κάποιο λόγο χάθηκε μέσα στα αρχεία μου και δεν το δημοσίευσα ποτέ. Έστω και καθυστερημένα, αναρτώ το εν λόγω σχόλιο.

      Εκτός από πιο διακριτό, το κακό (ή έστω το αρνητικό) είναι και πιο δραστικό.
      Είχα ακούσει παλιότερα μια πολύ ωραία παρομοίωση για το καλό και το κακό. Το πρώτο παρομοιάζονταν σαν το νερό και το δεύτερο σαν το πετρέλαιο. Μια σταγόνα πετρελαίου αρκεί για να αχρηστέψει ένα ποτήρι με νερό, ενώ μια σταγόνα νερού δεν έχει -σχεδόν- καμία επίδραση σε ένα ποτήρι με πετρέλαιο.
      Πάντως, σε όσα αναφέρετε παραπάνω, νομίζω αξίζει να προσθέσουμε ότι δεν έχουμε μάθει να εκτιμούμε το καλό, το ηθικό, το πρέπον, το σωστό. Θέλω, δηλαδή, να πω ότι δεν είναι μόνο η φύση του "καλού" και του "κακού" που προσδιορίζει τη θέση τους, αλλά και οι δικές μας αξίες, αντιλήψεις, νοοτροπίες, συνήθειες, έξεις. Το ότι έχουμε φτάσει σήμερα να θεωρείται το καλό (ότι και αν σημαίνει) χαρακτηριστικό του "αγαθού" (με την κακή έννοια), του "γραφικού", του "φλώρου" και το κακό (επίσης ότι και αν σημαίνει) ίδιον του "μάγκα", του "άντρα", του "ελληνάρα" νομίζω πως είναι αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων.

      Σας ευχαριστώ για τον ενδιαφέρον σχολιασμό σας

      Διαγραφή
  3. Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
    θα πρέπει να μπορείς να πεθάνεις ένα οποιοδήποτε πρωινό.

    Τάσος Λειβαδίτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζω, για να γίνει κατανοητό το ύφος και το περιεχόμενο του παραπάνω στίχου, θα πρέπει κανείς να διαβάσει ολόκληρο το ποιήμα του Τ.Λ.
      Όσοι επιθυμούν να το πράξουν, μπορούν να το βρούν στον παρακάτω σύνδεσμο.
      http://tassosleivaditis.wordpress.com/2012/01/29/an-theleis-na-legesai-anthropos-tasos-leivaditis/

      Διαγραφή